Ίσως θυμούνται τα παλαιότερα μέλη του συνδέσμου μας, ότι ο ΠΑΣΕΕΕΔ πολλά χρόνια πριν, είχε καταθέσει υπόμνημα προς το υπουργείο συγκοινωνιών, σχετικό με την ισοδυναμία των διπλωμάτων οδήγησης αυτοκινήτου με αυτή των μοτοποδηλάτων (50cc). Τα χρόνια πέρασαν, η Ελλάδα έμεινε πίσω και σε αυτό το θέμα που αποτελούσε την πάγια θέση του ΠΑΣΕΕΕΔ, ενώ η υπόλοιπη Ευρώπη επέκτεινε το συγκεκριμένο μέτρο της ισοδυναμίας και για μεγαλύτερου κυβισμού οχήματα.
Η επαναδιαπραγμάτευση του συγκεκριμένου θέματος στις μέρες μας, προκειμένου να υπάρξει εναρμόνιση με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες αλλά και τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες από την υπάρχουσα κυβέρνηση, έφερε θύελλά αντιδράσεων. Δημοσιογράφοι, πολίτες, forum και διάφορες κοινωνικές ομάδες οι οποίες αντιλαμβάνονται το συγκεκριμένο μέτρο διαφορετικά ή σύμφωνα με την επαγγελματική τους ιδιότητα και τα οικονομικά τους συμφέροντα αντέδρασαν με διάφορους τρόπους.
Η θέση του ΠΑΣΕΕΕΔ αλλά και άλλων εκπροσώπων του εμπορικού κλάδου του δικύκλου κατόπιν συζητήσεων που έχουμε πραγματοποιήσει αποτυπώνονται παρακάτω.
Επίσης στο τέλος του άρθρου μπορείτε να δείτε το ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ που κοινοποιήσαμε στα μέσα.
H ισοδυναμία διπλωμάτων οδήγησης Β / ΑΜ & Α1
Συνολική Τοποθέτηση
- Οι καλοπροαίρετοι αρνητές της ισοδυναμίας των διπλωμάτων, οι οποίοι δεν έχουν συμφέροντα από την διατήρηση του σημερινού καθεστώτος, επικαλούνται τα τροχαία ατυχήματα.
Για εμάς και τα μισά ατυχήματα να ήταν, πάλι πολλά είναι.
Αλλά αν ήταν λιγότερα θα συμφωνούσαν με την ισοδυναμία;
Γιατί τα επικαλούνται άραγε; Νοιώθουν την ευθύνη για το σύστημα που έχουμε;
Γνωρίζουν ότι το νέο σύστημα της ισοδυναμίας δεν είναι κατάλληλο;
Ίσως με την διορατικότητά τους να γνωρίζουν κάτι που 14 υπουργεία χωρών της Ε.Ε. δεν γνωρίζουν.
Προφανώς εκείνες οι χώρες της Ε.Ε. έχουν την εμπειρία πολλών ετών και γι’ αυτό και το εφαρμόζουν και το επεκτείνουν. Πρόσφατα η Γερμανία (και άλλες χώρες) επέκτεινε την ισοδυναμία στα 125 κυβικά (είχε χρόνια με 50κυβικά και προφανώς με επίσης θετικά αποτελέσματα).
Οι υπόλοιπες χώρες, καθώς σε αυτές η χρήση του δικύκλου δεν είναι σημαντική, δεν έχουν προβεί ακόμη στην επέκταση ισοδυναμίας Β/Α1, καθώς καλύπτονται με την ισοδυναμία Β/ΑΜ.
- Τι σχέση έχουν τα αποτελέσματα του υπάρχοντος συστήματος;
Η ειρωνεία είναι ότι τα επικαλούνται αυτοί που στηρίζουν την συνέχισή του.
Το νέο σύστημα της ισοδυναμίας θα είναι παράλληλο με το υπάρχον και τα αποτελέσματα του έχουν θετική καταγεγραμμένη επίπτωση στην οδηγική ασφάλεια σε όλη την Ευρώπη.
Η ισοδυναμία πρόκειται να αναβαθμίσει την χρήση του δικύκλου φέρνοντας προσεκτικότερους οδηγούς.
- Φοβούνται την αύξηση της κυκλοφορίας των δικύκλων;
Ή φοβούνται μην ελαττωθούν τα αυτοκίνητα; Δεν θα είναι καλό αυτό;
Είναι πολλά τα δίκυκλα;
Μήπως υπάρχει μελέτη πόσα είναι πολλά και πόσα θα έπρεπε να είναι;
- Ποιος θα ελέγχει αν ξέρουν να ισορροπούν; Γιατί ακόμα και τέτοια ακούμε.
Ποιός ελέγχει για ισορροπία ποδηλάτου ή ηλεκτρικού ποδηλάτου;
Ποιός ελέγχει αν ξέρεις κολύμπι πριν μπεις στην θάλασσα;
Ποιός για την πλοήγηση μικρού σκάφους 15 ίππων; (οι εξετάσεις προβλέπονται μόνο για τα ταχύπλοα)
Ευτυχώς και αυτονόητα η πολιτεία έχει αφήσει πολλές δραστηριότητες στην ατομική ευθύνη και κρίση του κάθε πολίτη.
- Η ισοδυναμία δεν άφορα τις μοτοσυκλέτες, αλλά μόνο τα μικρά δίκυκλα.
- Τα οποία στην πλειονότητά τους είναι μικρού όγκου και περιορισμένου βάρους οχήματα.
- Το 90% των προσφερομένων δικύκλων είναι εύκολου χειρισμού, καθώς είναι αυτόματα και στο άμεσο μέλλον ηλεκτρικά.
- Ο χειρισμός τους είναι απλούστερος από ένα ποδήλατο, που φέρει μηχανισμούς 5 και 15 ταχυτήτων.
- Ναι, αλλά στην χώρα μας αναλογικά έχουμε περισσότερα ατυχήματα, άρα είμαστε απρόσεχτοι και πρέπει να έχουμε εξετάσεις
Χρησιμοποιώντας λάθος τα στοιχεία προχωρούν ακόμα περισσότερο να συγκρίνουν και λαούς και να τους κατατάσσουν με εθνολογικά χαρακτηριστικά:
ανώριμοι οι Έλληνες, σωστοί και σοβαροί οι υπόλοιποι,
άρα ανέτοιμοι για την ισοδυναμία που έχουν κερδίσει οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι.
Η ισοδυναμία των διπλωμάτων είναι ένα μέτρο δοκιμασμένο πολλά χρόνια σε όλες τις χώρες του Νότου που έχουν τις ίδιες συνθήκες και ταπεραμέντο με την Ελλάδα, αλλά με στατιστικά καλύτερα από τα ελληνικά που ακόμη δεν την έχουμε θεσμοθετήσει.
Είναι λάθος να συγκρίνεται ο αριθμός των δικύκλων κάθε χώρας, αλλά τα χιλιόμετρα που διανύουν οι χρήστες και οι συνθήκες. Φυσικά λιγότερο κινδυνεύει ένας Γερμανός που βγάζει την μοτοσικλέτα του την Κυριακή στον αυτοκινητόδρομο από τον Έλληνα που κάνει καθημερινά χιλιόμετρα για να πάει στην δουλειά του. Αρκετά περιορισμένη χρήση έχει ο Σουηδός από τον Έλληνα λόγω των καιρικών συνθηκών.
Όπως είναι αναμενόμενο στην χώρα μας να έχουμε περισσότερα περιστατικά ατυχημάτων στην θάλασσα από πχ. μια χώρα σαν την Αυστρία.
Γι αυτούς που περιφέρουν κάρτες και πίνακες με στατιστικά στοιχεία θέλουμε να τους πούμε ότι είναι παλιά τέχνη η προσπάθεια να κερδίσεις εντυπώσεις. Στην στατιστική πρέπει να ξέρεις και να θέλεις να την χρησιμοποιήσεις σωστά και αντικειμενικά.
Σίγουρα υπάρχει και καλοπροαίρετη κριτική για την πρόθεση της ισοδυναμίας, αλλά αρκετά με όσους καπηλεύονται την πρόνοια της πολιτείας για οδηγική ασφάλεια και επικαλούνται τα δυστυχήματα προκειμένου να καλύψουν την ανυπαρξία θέσεων διεγείροντας συναισθηματική αντίδραση του κοινού.
- Μεταξύ άλλων επικαλούνται ότι ευθύνεται η κακή συμπεριφορά και νοοτροπία των οδηγών δικύκλων.
Η ισοδυναμία φιλοδοξεί να φέρει στον κόσμο του δικύκλου τους οδηγούς από τον πληθυσμό των οδηγών αυτοκίνητων, που έχουν εκπαιδευθεί και εξετασθεί για την καλή αγωγή και οδηγική συμπεριφορά.
Ασφαλέστερα θα κινηθούν στην πόλη αυτοί που έχουν δίπλωμα αυτοκινήτου και έχουν εμπειρία του ΚΟΚ και των συνθηκών της πόλης.
- Φυσικά και περιγράφουν ότι το μοτό είναι ακάλυπτο όχημα και κινδυνεύεις.
Μάλλον είναι σε σύγχυση.
Η ισοδυναμία δεν αφορά το μέσο αλλά τον οδηγό.
Στην παρούσα φάση δεν συζητείται ποιο μεταφορικό μέσο είναι το ασφαλέστερο αλλά ποιοι οδηγοί και με τι σύστημα ή τρόπο θα τους δίδεται η δυνατότητα οδήγησης δικύκλου.
Αν ακολουθήσουμε τον συλλογισμό τους θα φτάσουμε να κυκλοφορούμε όλοι μας με τανκς.
Γιατί τι τύχη έχει ένα Smart ή τα μικροκαμωμένα ηλεκτρικά όταν συγκρουστούν με ένα SUV;
Και τι συνιστούν; Ο άλλος να πάρει Hummer;
Η λογική αυτή μάλλον καταλήγει σε αδιέξοδο.
- Με την παροχή ισοδυναμίας θα διευκολύνεται η χρήση δικύκλου και όσοι επιθυμούν θα αποφεύγουν το συγχρωτισμό στα ΜΜΜ.
- Από την ως τώρα πολιτική, η Ελλάδα να αποτελεί εξαίρεση στην Ευρώπη και να μην επιτρέπει την ισοδυναμία των διπλωμάτων, έχουμε οδηγηθεί σε πόλεις γεμάτες αυτοκίνητα.
- Το γνωρίζετε ότι η ισοδυναμία διπλώματος αυτοκινήτου και μοτοποδηλάτου ίσχυε στο παρελθόν και στην χώρα μας?!!!! Αλλά ξεχάσθηκε η ισχύς της από τυπική διαδικασία του υπουργείου; Χωρίς να υπάρχει αρνητική στατιστική για όσα χρόνια ίσχυε.
- Η ισοδυναμία των διπλωμάτων θα μειώσει τα αυτοκίνητα και θα αυξήσει την εμπειρία των οδηγών αυτοκινήτων στο δίκυκλο, καθώς πολλοί θα οδηγούν και αυτοκίνητο και δίκυκλο. Υπάρχουν μελέτες, ότι οι οδηγοί αυτοκινήτου που οδηγούν και δίκυκλο είναι πολύ πιο προσεκτικοί και σέβονται και προσέχουν στην οδήγησή τους όταν διασταυρώνονται με δικυκλιστή. Αυτό είναι πολύ χρήσιμο, ιδίως στην Αθήνα που, σε σύγκριση με την επαρχία, η πλειοψηφία δεν έχει ούτε την εμπειρία ποδηλάτου στους δρόμους της.
- Να θεωρήσουμε ότι όλοι οι άλλοι Ευρωπαίοι, που έχουν επί χρόνια θεσπίσει την ισοδυναμία, δεν νοιάζονται για τους πολίτες τους και την ασφάλειά τους ή να θεωρήσουμε για ακόμη μια φορά, ότι είμαστε «Βαλκάνιοι» (αν και ακόμη και οι Βαλκάνιοι, Αλβανία, Βουλγαρία, Ρουμανία έχουν ισοδυναμία);
Πόσο ξεχωριστοί να θεωρήσουμε ότι είμαστε ακόμη τελικά;
- Ήρθε η ώρα να διευκολυνθεί η πρόσβαση στο δίκυκλο και στην Ελλάδα (η διαδικασία των εξετάσεων αποτρέπει πολλούς από το δίκυκλο).
- Η πρότασή της ισοδυναμίας, πέρα από την κατοχή του διπλώματος αυτοκινήτου, μπορεί να συνδεθεί με ηλικιακά όρια και έτη κατοχής του. Για παράδειγμα, γιατί ένας 16χρονος που πρωτοβγαίνει στο δρόμο με δίπλωμα ΑΜ είναι καλύτερος, ωριμότερος και προσεκτικότερος οδηγός από έναν 25χρονο με 3 χρόνια δίπλωμα αυτοκινήτου ή από έναν 50άρη με 30 χρόνια δίπλωμα αυτοκινήτου που θα πάρει να οδηγήσει ένα 50άρι σκούτερ;
- Ποιά εξέταση θα εξαλείψει το όποιο οδηγικό λάθος επικίνδυνο για τον ίδιο και τους άλλου;
Τα περισσότερα ατυχήματα και επικίνδυνες καταστάσεις συνδέονται με την ικανότητα οδήγησης ή με συμπεριφορές του οδηγού, το πόσο σέβεται τους κανόνες, τον εαυτό του και τους γύρω του;
Είναι περισσότερο θέμα παιδείας και όχι ικανότητας ισορροπίας.
- Για πόσα ατυχήματα πιστεύει κανείς ότι αιτία είναι η οδηγική ικανότητα που πιστοποιείται με τις εξετάσεις και για πόσα
- Η μέθη
- Η επικίνδυνη οδήγηση-επίδειξη
- Η κόντρα
- Η παραβίαση σηματοδότη
- Η απροσεξία
- Η υπερεκτίμηση οδηγικών ικανοτήτων οδηγού και οχήματος;
- Έλληνες επιτρέπεται να οδηγούν στην Ισπανία 125κυβικά με δίπλωμα αυτοκινήτου. Με πρόσφατη εγκύκλιο, επιτρέπεται στην Ελλάδα οι αλλοδαποί τουρίστες να οδηγούν μικρό δίκυκλο βάσει ισοδυναμίας Β/ΑΜ. Αλλά το κράτος μας δεν επιτρέπει το ίδιο στους Έλληνες τουρίστες! Δηλαδή οι Έλληνες τουρίστες, κάτοχοι διπλώματος αυτοκινήτου, αναγκάζονται να νοικιάζουν γουρούνες η αυτοκίνητα, αλλά οι αλλοδαποί τουρίστες έχουν την ευκαιρία να οδηγήσουν σκουτεράκι. Λογικό;;
- Αρκετά με το αυτομαστίγωμα της ρετσινιάς του κακότροπου λαού!
Πλέον δεν μπορούμε σε όλα να είμαστε ο “ξεχωριστός” λαός από όλη την Ευρώπη. Πρόσφατα αποδείξαμε ότι ξεφύγαμε μπροστά και δεν πρέπει να την πληρώνουν όλοι αν κάποιοι ακόμη πιστεύουν ότι είναι ανώριμοι Ελληνάρες.
- Εδώ υπάρχουν κραυγές και πολέμιοι της μάσκας !! Δεν θα βρίσκονταν καλοθελητές για την ισοδυναμία των διπλωμάτων;
- Η ατολμία τόσων ετών και η υποχωρητικότητα σε στενά συντεχνιακά συμφέροντα δεν πρέπει πλέον να μας κρατούν μακριά και πάντα σε διαφορετικότητα από τα πεπραγμένα στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Ήλθε μία νέα γενιά πολιτικών και το “νέα” θα πρέπει να το αποδείξει.
H ισοδυναμία διπλωμάτων οδήγησης Β / ΑΜ & Α1
ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Πώς έχουν εφαρμόσει την ισοδυναμία οι ΕΕ χώρες
- Β/ΑΜ (μοτοποδήλατο <45χλμ/ω):
Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, εκτός της Ελλάδας, παρέχουν την ισοδυναμία Β/ΑΜ, χωρίς καμία προϋπόθεση, χωρίς επιπλέον εξετάσεις και μαθήματα.
- Β/ Α1 (ελαφρύ δίκυκλο), προϋπόθεση για την παροχή ισοδυναμίας:
Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες που παρέχεται η ισοδυναμία Β/Α1, δίδεται χωρίς καμία επιπλέον θεωρητική ή πρακτική εξέταση από κρατικό φορέα.
Ιταλία: | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων, ετών οδήγησης και ηλικίας |
Τσεχία: | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων, ετών οδήγησης και ηλικίας |
Λετονία: | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων, ετών οδήγησης και ηλικίας |
Ισπανία: | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 3 έτη |
Σλοβακία: | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 2 έτη. Για αυτόματο όχημα |
Πορτογαλία: | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 2 έτη και 25 έτη ηλικία. |
Γερμανία | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 5 έτη, 25 έτη ηλικίακαι 9 μαθήματα. |
Μάλτα | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, ετών οδήγησης και ηλικίας. Αρκεί μόνο 10 μαθήματα. |
Πολωνία | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων και ηλικίας. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 3 έτη |
Βέλγιο | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων και ηλικίας. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 2 έτη |
Αυστρία | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων και ηλικίας. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 5 έτη και 6 μαθήματα. |
Γαλλία | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων και ηλικίας. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 2 έτη και 7 μαθήματα. |
Λουξεμβούργο | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων και ηλικίας. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 2 έτη και 7 μαθήματα. |
Ηνωμένο Βασίλειο: | χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων ετών οδήγησης και ηλικίας. Αρκεί μόνο πρακτική εκπαίδευση. |
Εκτός των χωρών του Βορρά, καταγράφεται ότι στις χώρες που παρέχεται η ισοδυναμία χωρίς μαθήματα και εξετάσεις, περιλαμβάνονται η Ιταλία και η Ισπανία, χώρες με μεγαλύτερο στόλο δικύκλων σε σχέση με την Ελλάδα και με ταμπεραμέντο οδηγών και συνθήκες οδήγησης παρόμοιες με την χώρα μας.
Οι υπόλοιπες χώρες, καθώς σε αυτές η χρήση του δικύκλου δεν είναι σημαντική, δεν έχουν προβεί ακόμη στην επέκταση ισοδυναμίας Β/Α1, καθώς καλύπτονται με την ισοδυναμία Β/ΑΜ.
Ποια είναι η εμπειρία των χωρών που έχουν εφαρμόσει την ισοδυναμία;
Η ευρωπαϊκή ομοσπονδία μοτοσικλέτας (ACEM) δεν έχει διαπιστώσει κάποια αρνητική επίπτωση στην οδική ασφάλεια 10 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εφαρμόζουν την ισοδυναμία (ΑCEM position on the European legal framework regulating access to vehicles, 2018, σελίδα 5).
Μελέτες αποδεικνύουν πως η εξειδικευμένη εκπαίδευση και εξέταση δεν αποτελούν κρίσιμα στοιχεία για την ασφαλή οδήγηση ελαφρών δικύκλων. Για παράδειγμα, έχει διαπιστωθεί πως οι χρήστες ελαφρών δικύκλων που διαθέτουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, εμπλέκονται σε τρεις φορές λιγότερα ατυχήματα από όσους διαθέτουν μόνο άδεια Α1 (Siniestralidad De Las Motocicletas Ligeras (<125cc), Απρίλιος 2015, UNESPA, ANESDOR, κεφάλαιο 5.5).
Σύμφωνα με έρευνα (MAIDS) που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Μοτοσυκλετών (ACEM) σχετικά με την εμπλοκή των δικύκλων σε τροχαία ατυχήματα, σε σύνολο 921 καταγεγραμμένων τροχαίων ατυχημάτων που συνέβησαν σε Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, Ισπανία και Ιταλία, παρατηρήθηκαν τα εξής:
- Μόλις 3,7% των τροχαίων προκλήθηκαν από έλλειψη εξοικείωσης του αναβάτη με το δίκυκλό του. Η εκπαίδευση στην οδήγηση δικύκλου δεν είναι τόσο σημαντική όσο η καλή γνώση του ΚΟΚ και η σωστή οδηγική συμπεριφορά.
- Από τους οδηγούς αυτοκινήτου που προκάλεσαν τροχαίο με δίκυκλο, 86% οδηγούσαν μόνο αυτοκίνητο, ενώ 14% αυτοκίνητο και δίκυκλο. Η εξοικείωση με τον τρόπο κίνησης των δικύκλων που αποκτούν οι οδηγοί αυτοκινήτων που μετακινούνται και με μοτοσυκλέτα είναι πολύτιμη.
ΑΚΟΛΟΥΘΗ ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΟΥ ΣΤΕΙΛΑΜΕ ΣΤΑ ΜΕΣΑ
Δελτίο-Τύπου-σχετικό-με-την-ισοδυναμία-διπλωμάτων-οδήγησης.